V Evropě, Americe i Asii jsou stále úspěšnější doručovatelé jídla


Přidáno 9. 5. 2019 | Napsal Invester



V Evropě, Americe i Asii jsou stále úspěšnější doručovatelé jídla

Na našem kontinentě patří mezi nejdynamičtější startupy poslední doby britské Deliveroo, na opačné straně Atlantiku atakuje absolutní inovátorskou špičku Home Chef. Obě firmy přitom dělají v podstatě totéž - doručují svým zákazníkům jídlo. Prosperující zástupce tohoto oboru najdeme taky v České republice, nebo například i v Indii. Mezi jednotlivými podniky však přece jenom existují rozdíly.

Prestiž gastronomie, jakožto podnikatelského oboru, zdánlivě klesá. V oblíbeném českém televizním pořadu Ano, šéfe! bylo odhaleno několik hostinců, které měly ekonomické problémy, a proto například porušovaly zákoník práce. Tuzemská Asociace hotelů a restaurací však upozorňuje, že média v těchto případech ukazují spíše negativní výjimky, než realitu. „Průměrná mzda v pohostinství roste a pokud jde o zaměstnávání takzvaně načerno, mnohem výraznější problémy mají jiné podnikatelské sektory,” shrnuje Václav Stárek, prezident Asociace. Když propojíme jídlo a chytré inovace, můžeme navíc dosáhnout rekordních obchodních úspěchů.

Britské Deliveroo expanduje do světa

Deník The Financial Times každoročně vyhlašuje nejdynamičtější firmy na našem kontinentu. Vloni srovnal obraty let 2013 a 2016 - a zjistil, že nejrychlejšího růst dosáhla značka Deliveroo, jejíž tržby mezitím stouply o 107 117 %! Je těžké udržet takové tempo. Ale v letošním žebříčku, který srovnává obraty let 2014 a 2017, Deliveroo obsadilo pomyslnou stříbrnou pozici (za leasingovou společností Blue Motor Finance Ltd.), když obratově vyrostlo o 15 749 %.  

Tato značka patří britské společnosti Roofoods Ltd., ale kromě Spojeného království operuje taky v některých státech západní a jižní Evropy, blízkého a dálného východu, stejně jako v Austrálii. Přitom „jenom” zprostředkovává výměnu mezi restauracemi a spotřebiteli. Zákazník si vybere a objedná jídlo prostřednictvím mobilní aplikace nebo webu - a počká, až zásilku přiveze kurýr. Deliveroo tedy působí především jako organizátor, přičemž peníze získává od dodavatelů i odběratelů jídla.

 

Rohlík vyletěl na středoevropské nebe

Poradenská společnost Deloitte sestavuje středoevropské startupové žebříčky, jak jsme podrobněji psali již dříve. A vloni mezi desítkou nejnadějnějších „Vycházejících hvězd” jmenovala českou značku Rohlík.cz (Velká Pecka s.r.o.), která dělá podobný byznys jako britské Deliveroo. Jenomže po tuzemsku rozváží spíše potravinové polotovary (třeba halušky v sáčku, které mají být po otevření a ohřátí okamžitě zkonzumovány), dále například i drogerii nebo kuchyňské pomůcky. Rohlík doposud rostl o stovky procent, přičemž veřejnosti nabídl svoje dluhopisy a svým zaměstnancům akcie


Američanům přiváží jídlo Home Chef

Navštivme další kontinenty a zjistíme, že rozvážkové služby jsou světovým trendem. Například i v Americe: Ekonomický magazín Inc. tam přepočítává, jak rostou startupy v USA - a vloni zařadil na pomyslnou bronzovou příčku projekt Home Chef společnosti Relish Labs LLC (stříbrní byli výrobci doplňků pro mobilní telefony PopSockets LLC a největší skok udělali vývojáři dopravního systému SwanLeap). 

„Domácí šéfkuchař” zvyšuje svůj obrat srovnatelným tempem jako jeho britský protějšek Deliveroo, ačkoli svůj byznys postavil na poněkud jiném modelu. Americký Home Chef totiž zákazníkům dodává čerstvé potraviny a recepty, jak tyto ingredience uvařit nebo jinak připravit ke konzumaci. 

 

Investoři doručovatelským službám věří

A pro dnešek skončeme Asií. Například v Indii svádějí souboj doručovatelské služby BigBasket (Innovative Retail Concepts Private Limited) a Grofers (Grofers India Pvt. Ltd.), které připomínají český Rohlík. 

Nejde přitom „jenom” o širokou produktovou nabídku a přízeň zákazníků. Důležitou roli hrají taky investoři, kteří už do obou projektů vložili řádově stovky milionů amerických dolarů - v přepočtu miliardy českých korun. Kvalitním doručovatelským službám věří třeba japonská SoftBank Group, jinak rovněž spoluvlastník čínského e-shopu Alibaba nebo systému pro přepravu pasažérů Uber.

 

Zdroj fotografie: homechef.com